tisdag 17 januari 2012

Träningsmål 2012

Sakta utkristalliserar sig fler utmaningar och mål som jag skulle vilja uppnå under året. Min träning är mest baserad på ett diffust "framåt, uppåt" utan särskilda hållpunkter, men nu börjar jag känna att det blir lite väl planlöst ibland. Jag tappar inspirationen då jag inte vet vad jag vill eller vart jag är på väg. Så här har jag tänkt hittills:


* Stavgå ett maraton under en dag (det har jag skrivit om tidigare här).

* Prova att springa 5 km och/eller 2,5 km på tid. Milen sprang jag under timmen i höstas och mer högtflygande planer än så har jag inte vad gäller löpningen, så den boxen känns redan tickad.

* Cykla långturer, fler och längre än förra sommaren.

* Jag lärde om min armhävningsteknik en hel del när jag såg den här videon för ett tag sen, och har då fått backa en hel del på hur många armhävningar jag klarar i ett set. Framstegen gällande pullups och chinups går också väldigt långsamt, så jag har tänkt satsa lite mer på att bli bättre på de övningarna. (Inte som nu nästan undvika att göra dem eftersom jag känner mig så kass. Leder ju inte direkt nån vart, annat än bakåt...) Under året ska jag gå igenom programmet How to Rapidly Increase Your Pullup Numbers in 3 Months or Less och sen göra samma program fast med armhävningar också.

* Och så huvudmålet. Jag tränar ju efter Mark Sissons Primal Blueprint Fitness och där ingår två korta intesiva styrketräningspass per vecka, Five Essential Movements. Jag har gått mycket framåt sen jag började med programmet men har fortfarande en bit kvar till "green level of mastery", dvs. den vältränade basnivån. Då ska man klara två cykler av:

20 Pushups (män 50)
5 Pullups + 5 chinups (män 12 + 12)
50 Full squats (män 50)
7 Shoulder press pushups (män 12)
90s. Forearm/feet plank (män 90s.)
45s. (hö+vä) Forearm/feet side plank (män 45s.)

På vissa övningar är jag nästan i mål och för plankan har jag redan gått vidare till mer avancerade nivåer, men andra övningar känns lite längre bort. Fram till december har jag dock tänkt fixa alltihopa! Det ska gå vägen hoppas jag, bara jag jobbar vidare ordentligt.

* Sen beror det på. OM jag har råd att skaffa ett löpband så att jag kan springa året runt så får jag säkert lust att sätta upp fler springmål, och OM jag har råd att skaffa skivstång så får jag säkert lust att sätta upp några viktmål också. Men just nu stannar jag där.


Ett sånt här skulle inte vara fel. En maxhastighet på åtminstone 20 km/h vill jag ha, så då blir ju priset därefter. Drömmer vidare...