torsdag 19 januari 2012

På't igen

Jobbet här hemma har i princip stått stilla de sista månaderna. Inte förrän idag när jag grabbade tag i hammare och kofot igen insåg jag hur himla mycket jag saknat det skitiga grovarbetet! Att uträtta något konkret med händerna, att se resultatet av sitt arbete och få göra istället för att bara grubbla över allt som ska göras.

Det är lilla toan på övervåningen som jag tagit itu med nu. Möjligen Sveriges fulaste, toastolen läcker om man inte passar den, och så har det läckt in från gamla taket och blivit fuktskadat innan vi flyttade in, så vi visste inte riktigt vad för otäckt som gömde sig under tapeter och plastmatta.


Före. Rosa (!) porslin och en knallmörkgrön plastmatta (färgen framgår inte alls i hela sin härlighet på bilden).


Idag. Jag har plockat bort golv- och taklisterna och ska måla dem vita. Tapeterna har jag rivit ner och så är golvmattan borta.



Inga hemska upptäckter blev det i alla fall. Under mattan ligger en spånskiva som är spacklad, och spacklet har som synes varit ganska fuktigt någon gång, så vi kommer byta till en ny golvskiva. Sen är det lite gamla fuktmärken i nederkanten av väggskivorna på väggen bakom tvättstället också, men jag vet inte riktigt om de behöver bytas helt. Det luktar inte så gott därinne, tänk gammalt bondgårdshem där kodoften smyger sig in överallt, men kanske försvinner det när golvet försvinner. Annars får vi byta lite väggskivor också.

Men nu då? Jag har faktiskt inte funderat på hur jag vill att det ska se ut därinne när det är klart - jag visste bara hur jag inte ville att det skulle se ut (rosa och knallgrönt). En tur till Storheden nästa vecka kan kanske få mig att bestämma mig, alternativt panikshoppa whatever bara för att kunna fortsätta med arbetet, men det känns ju inte så genomtänkt. Nån sorts intryck vill jag gärna ta av husets ursprungliga 30/40-talsstil i alla fall. Inspirationstips mottages tacksamt!

Jösses så roligt att vara igång igen.