lördag 14 januari 2012

Rustad för vinter

Jag virkade en kofta i rent ullgarn tidigare i höst och fick flera nystan garn över. Nu har jag gjort en mössa och ett par vantar av en del av resterna, och jag är riktigt nöjd med resultatet.


Mössan av virkad uppifrån och ner i fasta maskor och precis lagom lång så att den viker sig uppe på huvudet. Tofsen gjorde jag så här. Vantarna är också fasta maskor hela vägen, och mönstret på muddarna virkade jag fast utanpå i efterhand.

Och så det bästa. Stickat och virkat blir ofta kallt att ha på sig tycker jag, eftersom det är så dåligt på att hålla emot vind. Därför köpte jag en billig tunn mössa och ett par tumvantar på H&M och så använde jag dem som foder. Jag sydde fast med delat garn längs nederkanten på mössan och vantarna, och vantarna fäste jag även inuti längst upp i tummarna och fingrarna.


Mössan har redan varit ute och klarat köldprovet ett par gånger, men vantarna blev färdiga först igår kväll så de har jag inte hunnit använda ännu. Tror det blir finfint.