tisdag 7 augusti 2012

Då, nu, sen

I torsdags körde jag sprinter uppför en backe där jag inte brukar springa, och på sidan av vägen/stigen upptäckte jag massor av blåbärsris, så dagen efter kom jag tillbaka med cykelväska och bunke. Hur många blåbär som helst fanns det, men de var fortfarande lite på gränsen att vara mogna så de var svåra att få loss från riset utan att få hela plantorna med sig. Jag plockade till en smulpaj och ett par påsar till frysen, men jag ska tillbaka nån dag snart och fortsätta. Mums!

Idag har jag något så ovanligt som en vilodag utan direkt orsak (annars brukar jag passa på att planera in det när jag är upptagen med annat, åka till Luleå, bortbjuden på middag, gräva i trädgården, resa och sånt där). Jag småpysslar här hemma istället, men lite konstigt känns det allt. Fast egentligen har jag ju en orsak: att vara pigg och fräsch till imorgon.

Imorgon har jag tagit ledigt från jobbet och tänker fira min födelsedag! Jag tänkte först ställa till med nånting, fest eller aktivitet eller tårtkalas, men sen kom jag fram till att egentligen har jag inte minsta lust med sånt, utan jag tänkte att jag skulle bara för att "man ska". Så nu firar jag precis som jag vill att min dag ska se ut istället.

Den börjar med sovmorgon. Sen fortsätter den med att packa cykelväskorna, hoppa upp på cykeln och trampa lååångt ut på småvägar i skogen. Jag ska verkligen försöka ta det lugnt, stanna ofta på vackra platser, ha matsäck med mig och ha tid att vara nyfiken. Så småningom tänkte jag snirkla mig fram till Unbyn och säga hej till föräldrarna en stund, och så cykla asfalt hem därifrån. Förhoppningsvis har hela eftermiddagen gått åt vid det här laget. Efter dusch och uppfräschning hemma möter jag upp Fredrik och så åker vi tillsammans till Luleå (om han inte jobbar sent så att vi ses där istället) och går ut och äter lyxig middag på kvällen. Återstår att se om allt blir som jag tänkt mig, men så här på pappret känns det i alla fall som en underbar dag.

Och sen fortsätter firandet på lördag med skärgård och kräftor! Stackars mig.

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Grattis i efterskott! Hoppas din födelsdag blir så underbar som du vill :)