tisdag 21 augusti 2012

Återkommande

För ett par veckor sen påbörjade jag projekt Perennrabatt. Vi hade en igenväxt rabatt framför verandan när vi flyttade hit, men den vill jag inte ha kvar - man ser ju inte blommorna själv därifrån, och min trädgård är inte bara till för att glädja grannarna.


Jag började med att flytta en tuva toppklockor från en annan liten rabatt borta vid trädgårdslandet, som inte heller ska vara kvar. Jag tänkte att de klarar sig säkert bra med bara lite ny jord och ett hål i gräsmattan i nån vecka, och jodå, det gick fint. De kallas väl inte byskvaller för inte heller.

Efter inköp av tre förpackningar gräsmattekant, en hel hop perennfröer som ska sås senare i höst och enorma massor jord var det dags att börja gräva.


Jag tänkte mig rabatten bredast vid basen vid schersminen och så mjukt böjd och avsmalnande längre ut, och jag fick faktiskt till det ganska bra på första försöket, fast det var ett himla jobb att hacka sig igenom gräsmattan och bära bort all jord och rötter (dvs. dumpa allt i en stor hög i trädgårdslandsdjungeln och ta tag i det problemet nästa år istället...).


Två dagar senare fortsatte jag. Först finjustera kanten.


Sen flytta hit två stormhattsplantor från andra ställen i trädgården, fylla upp med den jord jag hade och vattna i massor.



Stormhattarna förresten, kolla vad snygga de är!


I alla fall. Då var det bara att trycka ner kanten och försöka packa upp jord mot den så att den håller sig på plats.


Snyggt! Om jag får säga det själv. Nu har jag fyllt på förråden med ytterligare åtta (!) säckar jord, så nästa delmål i projektet blir att mylla ner allt det och så plantera ner en röd solhatt jag har stående i en kruka och som jag faktiskt glömde bort den här dagen. Sen ska sås lupiner och stjärnflocka och akleja och annat smått och gott (alla roliga fröer jag köpt kommer nog inte få plats) när hösten blivit kall, och så blir det himla spännande att se vad som kommer upp till våren.