söndag 12 augusti 2012

Run, run!

Sen måste jag ju berätta vilken helt galen världsbäst sambo jag har! I present fick jag, bland flera andra grejer, det jag allra mest drömt om i flera år men som jag aldrig tänkt skulle bli verklighet. Det har varit en avlägsen önskedröm ungefär sådär som man tänker att "nån gång skulle jag vilja vandra på Nya Zeeland" eller "tänk att bo på en fyrlängad skånegård med höns och får", men nu står det alltså här i hallen, omonterat och väntar på underlagsmatta och ommöblering, ett Master T760 löpband. Det är verkligen inga dåliga grejer med motor på 3hk som ger en maxhastighet på 22 km/h (mitt krav på mitt drömband har varit minst 20 km/h för att kunna springa sprinter och intervaller på det), stor löpyta, trådlös pulsmätning, massor av färdiga träningsprogram, justerbar lutning osv. osv.


Fatta vilken skillnad det här kommer göra i mitt liv! Jag kan springa året om, när jag vill, oavsett väder och till och med köra intensiva högtempopass. Förrförra vintern fick jag ju helt lägga ner att springa utomhus när det är kallare än typ + 10° (nja, kanske 5, men nästan så illa är det) efter att ha köldskadat och förfrusit mina tår alldeles för många gånger, och min Raynauds blir bara värre och värre. Jag förstår fortfarande inte riktigt att det är sant. Nu kan jag gå framåt och bli bättre i min löpning - eller, ärligare, transformeras från lufsig joggare till normalsnabb löpare. Nu kan en ny era börja.