måndag 13 augusti 2012

Skördetider

Himmel vad allt är sent i år! Men nu är det på gång och då kommer ju allting samtidigt. Hur ska man hinna plocka både blåbär, kråkbär (vill experimentera lite), röda vinbär, jordgubbar, hallon och svamp, om det hade funnits nån, samma vecka? Och krusbären, svarta vinbären, äpplena, rönnbären och lingonen väntar precis runt knuten, om en vecka till eller två. Hjortron och åkerbär skulle jag också velat plocka, men de har jag inga "säkra ställen" för och nånstans måste man ju dra gränsen - dra runt i skogen i timmatal bara för att leta efter bär att plocka måste bortprioriteras i år.

Dessutom kom jag ju precis nu på att jag ville plocka hallon- och vinbärsblad och mynta att torka till örtte också, fast jag egentligen kunnat göra det mycket tidigare under sommaren.

Vem har sagt att tallrikshyllor inte kan användas till mer än att ställa tallrikar i? Svarta vinbär på övre raden och hallon på nedre.

Röda vinbär.

Men ändå. Det här är min absoluta favorittid på året, när man får skörda av naturen, samla in, ordna för framtiden och fylla frysarna. Den tid som man kan tänka tillbaka på och njuta av hela resten av året, när man plockar fram av allt det där goda man har i förråden. Då känner man sig verkligt rik.