måndag 26 december 2011

Julen 2011


Årets gran står på ett bord utom räckhåll för katterna och är klädd med pumlor, snöänglar och torkade apelsin- och äppelskivor. Bilden gör den inte rättvisa; den är verkligen jättefin i verkligheten.


Jag älskar att ha huset fyllt med nejlikeapelsiner.


Hemma efter tre härliga dagar av julfirande, släktumgänge, kopiösa mängder mat, mysiga promenader, slöande, frågespelande och lite annat smått och gott. Det som är så skönt med att åka bort över juldagarna är, bland mycket annat, att kunna släppa den där järnkollen på allt som jag har här hemma. Där det inte är mitt ansvar att hålla koll på hur länge maten stått framme och blivit varm, om ljusen behöver bytas, granen vattnas, duken dammas, gäster underhållas, vinet fyllas på och så vidare. Då kan man vila upp sig på ett helt annat sätt, när man kan koncentrera sig fullt ut på bara det man har för händer just för ögonblicket.

Men samtidigt är det skönt att komma hem också, sova i sin egen säng och umgås med katterna och göra saker precis som man själv önskar. Nu har jag dessutom två dagars ledighet kvar! Jag tror att jag ska försöka läsa mycket, lösa korsord, mysa i soffan och promenera i skogen. Inte vara så jäkla duktig och "passa på" med en massa trista sysslor bara för att jag hinner. Det hinner jag säkert ändå tids nog.