måndag 19 december 2011

Fem dagars väntan

Julveckan är här och det börjar bli dags att slutspurta med förberedelserna. Jag känner mig dock ovanligt lugn i år. Julafton firar jag som vanligt hos föräldrarna i Unbyn, så julmaten bekymrar jag mig inte mer om än jag har lust med. Bidrar med lite chokladstint godis, ruskigt explosiv senap och egna bakverk, och så gör jag en julskinka för att kunna ha här hemma och riktigt frossa i tillsammans med nämnda senap. Det är ju nästan det bästa med julen, att få näsan halvt bortfrätt av farliga skinkskivor. Haha.


Annars har vi bestämt oss för att strunta i julklapparna i år inom familjen. Istället åker vi ner till min bror med sambo i Umeå under trettonhelgen och bjuder varandra på överdådig middag på Viktoria. Kommer bli finfint. Och vilken lättnad att slippa byta onödiga prylar med varandra. Prylar som alla ändå kan skaffa sig själva när och om de vill. Nu när vi alla är vuxna och har stadiga inkomster så känns det så krystat på nåt sätt, hela julklappsgrejen. Dyker det upp barn i familjen i framtiden så blir det väl annorlunda, men just nu känns det bara så rätt att skippa den extra stressen och överflödiga konsumtionen.


Kvar att fixa inför julen är mest det roliga - hugga julgran, ta in och klä den, julpynta lite mer i huset och göra nejlikapelsiner. Precis min melodi, för jag har bestämt mig för att strunta i så mycket som möjligt av det jobbiga med julen och bara göra det som jag tycker är roligt. Plus lite städning då, men det kommer man ju inte ifrån oavsett tid på året.


Bilder från julafton ifjol. Det var iskallt och magiskt vackert.