onsdag 12 december 2012

Julgranskottar

Pysselblogg! Ifjol torkade jag äppel- och apelsinskivor som jag hängde i granen, men i år var jag sugen på kottar.

Först gick jag jag ut i skogen och plockade hem en bunt tallkottar förstås, och så fick de ligga på tork i nån vecka.


Sen virade jag små bitar metalltråd runt fästena och gjorde en ögla. (Tänk på att många kottar har tappat sina fästen eller så lossnar de när man drar fast tråden, så plocka hem minst dubbelt så många kottar som du tänkt göra julgranspynt av.) Nu är det enkelt att dra ett fint snöre genom öglan och knyta en rosett.


Dags att måla. Jag målade mina vita och hängde på tork på blompinnar. Man behöver inte vara så noga utan måla mest upptill och längst ut på fjällen, så att det liknar snö som fallit. Vänta tills det torkar.



Avsluta med att dra några drag med silvertuschpenna längst ut på fjällens spetsar så att "snön" gnistrar lite. (Syns lite dåligt i taklampsljuset.) Färdigt!

Nu har jag 33 fina julprydnader till granen nästan gratis; det enda jag köpte enkom för det här projektet var snöret från Panduro och tuschpennan. Sen är det nog ganska bra att fylla vår gran med en massa lätta små kottar, då den vi plockade hem från skogen förra helgen är väldigt söt men har såna där tunna veka grenar som inte orkar hålla uppe så många gram innan de viker ner sig som bananer och pyntet ramlar i golvet. Dubbel vinst alltså!