söndag 16 december 2012

Adventskalendern vecka 2

10 - Äta sushi. Vitt ris och soja är inget jag vill äta varje dag, men nån gång då och då tar sushisuget överhanden. En hel makirulle med lax och brie, mums! Och så doppa i soja med så mycket wasabi i att det bränner i näsan.


11 - Träna marklyft. Inte den bästa övningen för mina leder just nu, men det är en av mina absoluta favoriter och man måste väl inte vara så förbenat klok och förståndig precis jämt? Jag gick bara upp till några set på 60 kg dessutom, och kände ingen smärta efteråt. Det var roligt att i alla fall få känna lite på stången.

12 - Bada. Jag fick soppatorsk den här dagen, så att krypa ner i ett lååångt, varmt bad på kvällen passade perfekt. (Jag älskar att bada men tar mig oftast inte tid till mer än snabba duschar.)

13 - Titta på årets Luciakonsert. Givet den här dagen.


14 - Baka ett pepparkakshus. En sån grej som jag alltid velat göra men som aldrig blivit av. Jag ritade mönstret i förra veckan, och på fredag bakade jag ut alla delarna. Det är nog den närmaste kontakt jag haft med gluten på nästan två år, men det funkade rätt okej tror jag. Förutom att jag hade glömt hur mjölet bränner och sticks i näsan när det dammar, fast det kanske det gör för alla? Hela lördagen ägnades sen åt att sätta ihop och dekorera alla delar - kommer i eget inlägg.

15 - Börja se Fanny och Alexander. Jag stannade halvvägs in igår, men alltså varför, varför har jag inte sett den förut? Så att jag hade kunnat se om den inför varje jul och bada i julstämning och karaktärer och igenkänning och miljöer och bisarr humor? Jag blev lite kär.


16: Tredje advent - Dricka glögg. Det är besvärligt när man inte kan göra eget mulled wine och krydda så mycket man vill och söta så lite man vill. Köpt alkoholfri glögg kan vara gott i mycket små doser (våra glöggmuggar rymmer inte mer än ½ dl), men nu var det julens tredje glöggkväll och jag känner att årets sötsliskkvot är fylld med råge.