torsdag 20 december 2012

Godishuset

I år fick jag äntligen till mitt pepparkakshus som jag så länge drömt om att göra. Först ritade jag mönstret, vilket var den enklaste biten. Att skära ut alla små fönsterrutor (Med mattkniv! Man tager vad man haver.) var mer pyssligt, men nu har ju en färdig mall ifall jag skulle vilja göra fler hus - fast om jag känner mig själv rätt så skulle det kännas alldeles för tråkigt att göra ett precis likadant igen.

I alla fall, i fredags bakade jag ut degen (färdigköpt - det här huset är inte till för att ätas) och gräddade alla delarna. Vissa fönster pyste ihop en del, men bitarna var såpass mjuka att det gick bra att fixa till det direkt de kom ut ur ugnen.

Sen höll jag på nästan hela lördagen med hoplimning och dekoration. Vilket pyssel! Först limmade jag alla fyra väggar mot varandra och lät det torka med burkar omkring som stöd. Sen spritsade jag kristyr runt alla fönster och dörren, och så började jag med bron (alltså förstukvisten, om nån icke norrboende skulle läsa det här). Det var mycket limma - vänta - limma - vänta.



Här står pelarna, avskurna polkakäppar, och torkar med tändsticksaskar till stöd. Brotaket dekorerade jag innan jag monterade upp det, för att lättare komma åt. De små hjärtana är nån sorts kakdekoration, finns att köpa på burk bredvid strössel och bakpulver och sånt i affärerna.


Här har stora taket kommit på plats, och skorstenen. Den limmade jag först alla fyra sidor på, lät torka, och satte sen fast på taket. Och så Never Stop och kristyr som takpannor.

Bara kvar att spritsa istappar, och sen färdigt!




Jag måste säga att jag är ganska stolt över mitt första byggprojekt.