tisdag 26 juni 2012

With cherries on top

Vet ni vad jag gjorde igår? Jag köpte ett körsbärsträd! Det har jag drömt om ända sen vi flyttade in ifjol (eller ännu längre, men i lägenheten kändes det inte riktigt realistiskt...). Skuggmorell är det förstås (zon 6 sure sucks some times), så de smakar ju inte som butiksbären, men jag tror att jag kommer hitta på mycket godsaker att använda dem till i alla fall.

Idag har jag planterat ner körsbäret bredvid äppelträdet.


Jag började med att gräva en rejäl grop som jag fyllde med ett lager makadam i botten för dräneringen. Sen la jag på plantjord till lagom höjd och vattnade en mindre ocean.


Ner med rotklumpen och stödpinnen och så fylla upp med plantjord utblandad med kompostjord, halvnedbruten kompost och lite av den jord jag grävde upp ur gropen från början. Jag skulle behövt ett par centimeter mer jord, men jag tror inte att det är någon fara tills jag hunnit införskaffa en ny säck.


Trycka till jorden så att trädet står stadigt och så vattna en mindre ocean igen. Sen fäste jag stammen vid stödet med ett särskilt trädband som jag köpte samtidigt, en fin grej som går att justera precis som man vill både i höjd- och sidled.


När jag ändå var igång så fick vårt halvliggande äppelträd ett stöd också. Jag fick inte ner pinnen så djupt och stadigt som jag hade velat - en slägga är nu uppskriven på inköpslistan - men det blev ändå stor skillnad mot förut då hela kronan såg ut att vara på väg att blåsa omkull. Jag får gå och dra åt lite mer med jämna mellanrum framöver så kanske det ordnar sig till slut. Helt rak behöver stammen inte vara såklart, men det ser liksom stadigare och bättre ut om åtminstone grenarna strävar rakt uppåt.