söndag 10 juni 2012

Köksmöbler och jordgubbar

Jag är så spyless på vit målarfärg nu alltså; ända sen vi flyttade in ifjol har jag haft en burk vit Alcrofärg och en pensel redo för nästa varv målning. Först var det innerdörrar och tak- och golvlister, men under våren övergick det i Projekt Köksmöbler och förra veckan blev jag äntligen klar med sex stolar, ett stort bord och två iläggsskivor.


Så här såg det ut i mars.





Efter slipning med sandpapper, grundmålning och täckmålning, vissa delar två varv. Så skönt att vara klar! Och så fint det blev, mycket ljusare i hela köket. Nu vill jag bara byta stolsdynorna mot några roligare, gröna eller marinblå har jag tänkt. Sen ska det upp en till tallrikshylla och den som sitter uppe i bakgrunden ska fyllas med fina fat och koppar. Dags att återinföra färgerna alltså, för visst är det himla fint med vitt som bas och bakgrund men om man inte blandar upp det med nåt med mer liv i, läs mönster och färger, så blir det ju dödligt sterilt och tråkigt.



Utomhus händer det också lite grejer, fast det är svårt att hinna med mellan alla dagliga regnskurar (tror vi haft sommar sammanlagt fyra dagar hittills i år). Igår var mamma här med fina jordgubbsplantor som blivit över från deras land och jag grävde upp en bit till av ogräsdjungeln och planterade dem i.



I utbyte fick hon med sig en stor klump med gula irisar som jag inte skulle ha kvar, men vilket slit det var att få upp dem. De växte i nån sorts perennrabatt med stenkant runt om, helt igenväxt och i ett enda stort rottrassel, så vi fick skotta loss halva rabatten i ett enda stycke, skjuta plastsäckar under och dra upp och bära iväg med hela sjoket. I gropen som blev kvar sår jag kanske lupiner i höst, eller så blir det gräsmatta eller så flyttar jag spirean också och gör nåt helt annat av hela området... sånt löser sig med tiden och lite nattliga grubblerier.