fredag 27 april 2012

Nyckelskåp


Det här var ju något av det segaste jag gjort, men nu är det på plats till sist, mitt ommålade nyckelskåp. Jag köpte ett sånt här skåp på Biltema hutlöst billigt, 39,90:-, och slipade med fint sandpapper. Lätt som en plätt att få det fint med lite vit färg tänkte jag, och ja svårt var det väl inte i och för sig, men vilken tid det tog. Först grundmålning som jag var tvungen att dela upp i tre olika omgångar och låta torka emellan för att komma åt i alla skrymslen och vrår, och sen täckmålning i tre omgångar också. Jag använde en färg som tog åtta timmar på sig att torka innan den var övermålningsbar, så det blev ju inte mer än en målning per dag. Mycket väntan och lite verkstad med andra ord, men ja, klart blev det ändå igår.


Jag använde maskeringstejp och lät baksidan fortsätta vara träfärgad. Vad skönt att slippa rota i byrån bland vantar, klädrullar och skosnören varje gång man ska ut i garaget framöver, och lika skönt att slippa se den här härvan som ju oftast hamnat ovanpå byrån, eftersom det är så svårt att hitta nåt som ligger i den.


Det här är väggen precis till höger när man kommer in genom ytterdörren. Nu saknas bara en liten hylla där under också att slänga ifrån sig posten på, så börjar hallen bli ganska funktionell.