onsdag 25 april 2012

Konsumera!


För några veckor sen gick jag med i Gfk:s konsumentpanel. Man får hem en scanner som man registrerar sina dagliga inköp med, och så kopplar man scannern till datorn och för över allt till Gfk (vissa grejer måste man registrera manuellt och sitta och knåpa med kvittot till hands). Jag trodde att det skulle vara mycket jobbigare än det är, men det är riktigt roligt. Så här säger Gfk själva om panelen:

"GfK Sverige AB är ett av landets största marknadsundersökningsföretag. Sedan 1972 har vi studerat svenska hushålls konsumentbeteenden genom konsumentpaneler. Syftet är att studera en konstant grupp under en längre period. Det blir då möjligt att se olika trender på marknaden."

Det här verkar passa mig bra, jag är ju något av en organiseringsnörd, jag tycker om att göra medvetna val, att ta ansvar och att inte låta någon del av livet bara passivt drabba mig, och jag tycker om att göra rätt. Jag älskar att göra rätt - såpass mycket att det ställer till det för mig ibland, men det är en annan historia.

Man tjänar poäng för varje vecka man registrerar inköp och så småningom kan man byta poängen mot fina premier. I alla fall verkar de väldigt fina, det finns mycket att välja på och det är hög kvalitet. För mig är det nog mest hushållsprylar och olika presentkort som kommer att locka.

Idag handlade jag några saker på Coop när jag ändå skulle dit för att hämta ut ett paket, och nyss när jag registrerade in mina grejer kom jag på mig själv med att tänka "vad himla tråkigt det skulle vara om jag var tvungen att sluta med det här, hur skulle jag då kunna vara med och påverka?". Aktiv prettokonsument, that's me.