måndag 6 februari 2012

Ny dörr

Efter många om och men har toadörren kommit upp igen, målad och fixad.


Den var väldigt sliten och ful, den måste ha fått utstå mycket fukt och vattenstänk i ett tidigare liv, så jag började med att slipa den ganska ordentligt med slippapper i två grovlekar.

Sen har jag grundmålat ena sidan, låtit torka, grundmålat andra sidan, upptäckt att det lyste gula fläckar genom färgen där dörren var som mest skadad, grundmålat ena sidan ett varv till, grundmålat andra sidan ett varv till, täckmålat ena sidan och täckmålat andra sidan. Puh. Idag har jag skruvat tillbaka beslagen och hängt den på plats igen. (Den kommer säkert att åka av igen när vi börjar plocka ut porslin och lägga golv och så, men eftersom vi inte tänkt börja med sånt förrän efter resan nästa vecka så är det ju trevligt att kunna stänga om sig tills vidare.)


Lås och handtag har putsats försiktigt så att de inte längre är oljiga och lortiga, men inte heller ser blanka och nya ut. Egentligen vill jag väl ha ungefär såna här beslag som vi har till sovrumsdörren, men de här får duga tills vidare. Några kronor måste jag ju ha kvar i semesterkassan också.