onsdag 8 februari 2012

Återgång och uppladdning


När temperaturen har krupit under -30° har vi fått såna här fantastiska iskristaller på balkongdörren.

Nu har jag varit utan mejerier i två veckor utan att märka någon skillnad på magen, så nu går jag tillbaka till mitt vanliga ätande ungefär (bovete, hirs, nötter och frön hoppar jag över ett tag till). Sen blir ju fokus mest på att göra det bästa av situationen framöver, när vi åker till Las Palmas på fredag. Dock brukar det inte vara några större besvär att äta ute när man kommer en bit ner i Europa, där får ofta härliga färska fiskar eller stora köttbitar spela huvudrollen i måltiden, och så grönsaker på sidan om. Ibland en mindre mängd sås, mojo, kryddsmör, vinägrett etc. men inte alls som här hemma i Sverige där allt verkar ska dränkas i geggor baserade på rancid omega-6-stuffed seed oils (ingen bra översättning på den). Stora fräscha sallader brukar alltid finnas som lunchalternativ, och från livsmedelsaffärerna tar jag med mig ostar, frukter, grönsaker, oliver och kanske nötter att fylla hotellrummet, minibaren och en eventuell picknickkorg med. Ah, det ska bli så roligt att äntligen åka nu!