söndag 27 januari 2013

Pannlappar

Pysslandet här hemma har varit lite enformigt på sista tiden, det blir bara virkade pannlappar för hela slanten. Först ett par bruna och beige som ska upp till Brännäs till våren/sommaren, och sen ett par turkosa och naturvita till oss själva (det är alltså fyra pannlappar på bilden nedan, syns lite dåligt). Alla är virkade i Paris med 4 mm nål, 26x26 fasta maskor i innerrutan och fyra varv fasta maskor runt om.



Jag virkar alltid mina pannlappar i dubbla lager. Först en mönstrad sida där tråden för färgen jag inte använder löper med på baksidan och sen en enfärgad lika stor ruta. Sen lägger jag ihop dem med rätsidorna utåt och virkar ihop m.h.a. kanten runt om. Stadigt, tätt och absolut brännsäkert. Pannlappar med hål och spetsar som inte duger till annat än att hänga på en krok och se fina (hrm...) ut lämnar jag till farmorsgenerationen att pyssla med.