torsdag 17 januari 2013

Leversnacks

Av de två inom paleovärlden alltid högst prisade livsmedlen och vitaminbomberna: ägg(gula) och lever, har jag inga problem att äta mycket av den första, medan den andra är lite trixigare. Leverpastej av de bästa märken jag hittar brukar jag äta, jag tänker att fördelarna uppväger nackdelarna med tillsatser, socker och konserveringsmedel, men det är ju tyvärr ändå mikroskopiska mängder lever man får i sig den vägen. Ibland lagar jag nån middagsrätt med kycklinglever eller blandar mald lever med älgfärs, men det blir alldeles för sällan eftersom det helt ärligt är svårt att få det särskilt gott. Lever passar liksom inte till nånting utan är bara gott utan smaksällskap.

Men jag har kommit på ett knep. Lever tillagad på låg ugnsvärme i många timmar kan ätas ensamt som snacks och smakar tusen gånger bättre och ganska annorlunda mot den färska varianten. Jag börjar med att ta en bit färsk kalv/ungnötlever och skär den i centimetertjocka skivor. Saltar på båda sidor, lägger på ugnsgaller med en långpanna under för att fånga upp dropp, och sätter in i ugnen på ca 75°-100°. Det tar några timmar och jag brukar vända på bitarna en gång ungefär halvvägs, och vill man få ännu torrare yta kan man ställa ugnsluckan på glänt med t.ex. en träslev en stund eller hela tiden (eller köra varmluft om man har sån förstås - jag vill ha ny spis!).

När bitarna är torra på ytan och känns seghårda men inte helt kruttorra inuti är det bara att ta ut dem och skära i munsbitar. De som äts upp inom några dagar lägger jag i kylen och resten hamnar i en burk i frysen, där jag brukar gå och plocka och äta några bitar direkt medan de är frysta bara för att det är gott. Vitaminpiller i sin bästa form.


Liknande recept finns det förresten många om man googlar "torkad lever", men var beredd på att alla är tänkta som hundgodis. Haha.