lördag 22 september 2012

Segt som kola

Här var det två steg fram och ett tillbaka. Under veckan har rörskarv införskaffats och pappa varit här och monterat, så toastolen har funkat i några dagar, men jag la märke till att det inte ville sluta lukta avlopp - det var alltså inte riktigt tätt i skarven mellan smalare röret från nya toan och den gamla, bredare anslutningen i golvet. Skaffa en ny tätningsring (muff tror jag det heter) och montera om alltihopa idag då. Då lossnar anslutningen i golvet och det tar en bra stund innan vi får den på plats igen. Silikon i mattskarvarna igen och så på med muffen och toastolen och skruva tillbaka vattenanslutningen. Yey! ... Om det inte varit för att själva kranen i anslutningen börjar läcka och vägrar sluta. Vi byter till en annan kran som följde med toastolen, men den har uppenbarligen en packning borta och läcker ännu värre.

Så nu är vi i precis samma läge som förra veckan. Nya vattenanslutning behövs för att fortsätta och få igång toan men inget har öppet förrän på måndag. Suck.

Men det ser åtminstone lite bättre ut runt omkring. Jag har spikat upp taklisterna och det mesta av golvlisterna och så fick vi badrumsskåpet på plats på förmiddagen idag. Först satte Fredrik upp ett vägguttag där tåtarna till gamla skåpet kom ut (vilken lyx det är att ha en utbildad elektriker här hemma, dock med nackdelen att mina egna el-skills stadigt avtar med tiden) och så mätte vi och sågade ut ett hål i bakväggen i skåpet. Sen gjorde vi hål i överkanten också, lagom för en kontakt att komma igenom. Jag har tänkt sätta upp en ljusslinga som hänger ner på sidan/sidorna av skåpet sen.



Skåpet är blåmålat trä med strukturen lysande igenom. Himla fint att få in lite färg nu.

Ursäkta om jag är tjatig med mina långa utlägg om alla detaljer, men jag vill gärna ha det nedskrivet för min egen skull. Så att jag kan påminna mig själv om alla mindre roliga bitar innan jag ger mig på nästa stora projekt kanske?