torsdag 27 september 2012

Mjölfri blodpudding

Det var Julia som fick mig att inse att man kan göra sin egen blodpudding, jag hade liksom inte tänkt på det förut. Tack!

Jag tycker inte om att använda stora mängder ens av bra, glutenfritt mjöl som kokosnöt, ris, bovete osv. då min mage inte klarar av det, och näringsvärdet är väl aldrig det bästa, så nu fick det bli improvisation på hög nivå. Jag fick till det riktigt bra! Det här receptet från Ica använde jag som grund och den kryddningen var lite annorlunda än den som man är van från köpesblodpudding, så smaken blev följaktligen lite annars, men väldigt god. Vill man ha den klassiska smaken är det ju enkelt att byta ut kryddorna bara.


4 portioner

1 gul eller röd lök
1 syrligt äpple
späck, smör och/eller baconfett, totalt ca 50 g
5 dl nötblod
1 dl buljong
1 msk rårörsocker
6 medelstora kalla, kokta potatisar
2 msk Fiberhusk
1/2 krm malen nejlika
1 krm malen kryddpeppar
1 tsk finstött mejram
1/2 msk salt
1 krm peppar

Sätt ugnen på 200°. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör och tillsätt sen fettet och sockret som får smälta ner och blandas i samma panna. Skala och skär äpplet i små tärningar. Vispa upp blodet med buljongen, alla kryddor, Fiberhusk och äpple. Mosa potatisarna noga (jag använde en gaffel, men en potatispress hade nog varit bäst) och blanda ner dem, och häll sist i fettet med lök och socker. Häll smeten i en bakpappersklädd avlång kak/brödform, ställ i vattenbad och grädda i ugnen i 75-90 minuter.

Skiva upp blodpuddingen och stek i smör. Servera med knaperstekt bacon och lingon.