söndag 20 maj 2012

Ommöblering i det gröna

Idag tunga moln och lite regnsmatter mot rutan, men igår! Åh, igår. Sol, trädgårdsjobb hela dagen och grill med vänner på kvällen.


Jag började med att gräva ur runtom rabarbern och blanda upp med plantjord. Här stod två risiga halvdöda svartvinbärsbuskar ifjol, men nu har de fått åka till de sälla jaktmarkerna. I den igenväxta rabatten framför verandan har två daggkåpor fört en tynande tillvaro, så jag flyttade dem till den här nya rabatten. Utspritt i gräsmattan i närheten har det kommit upp många små plantor av nån sorts femfingerört, och de fick på prov också hamna i rabatten. Jag vet ju inte vad det är för sort och hur höga de blir, men de ska absolut få en chans att växa till sig i alla fall.



Trädgårdslandet var ifjol en åker av kvickrot, och har nog varit så i flera år. Det är rätt stort och ligger ganska dåligt till, så där måste det till stora åtgärder så småningom. Men som en liten tillfällig räddningsaktion grävde jag ur en ruta, fyllde upp med jord och satte ner en stormhatt från verandarabatten (efter att bilden togs) och två små, små ynkliga jordgubbsplantor som jag lirkade loss ur kvickrotsdjungeln - allt som var kvar av två långa rader av plantor. Räddade också några små lökar som växte hopsnurrade långt nere i jorden under hela rotsystemet, men de blev ganska skadade så jag vet inte om de klarar sig.




Rabatten vid verandan ska läggas igen. Jag skottade ur och bröt upp massor av mer eller mindre murket trä som legat som en kant runtom. Mellan rabatten och verandan låg en rad betongplattor, och längst ut i kanten två enorma betongklumpar. Allt ligger nu på vänt vid garageväggen tills jag gjort upp fortsatta planer (komposttunnan skottade jag inte upp, den stod där redan innan, no wonder).

Närmast framöver: köpa gräsfrö och en ny spade (som jag lyckades knäcka skaftet på när jag bände i kantträet).