fredag 9 september 2011

Äppelpaj, mjöl- och sockerfri


De sista egna äpplena fick bli en smulpaj. Jag fyllde botten av en stor pajform med urkärnade äpplen i klyftor. Till täcket använde jag inexakta mängder av

Mandel
Kokosflingor
Russin
Boveteflingor
Ägg
Smör
Vaniljpulver

Först fick mandel (största delen av torrvarorna), kokos (lite mindre) och en näve russin gå i matberedaren, sen blandade jag ner boveteflingor (minst), ett ägg och en doft vaniljpulver. Här kan man ju tänka sig att blanda ner kanel också, men då alla i det här hushållet inte tycker om kanel så hoppade jag över det och strödde kanelen direkt ovanpå min portion vid serveringen istället. Till sist skar jag ner några smörkuber och arbetade ihop till en smet med fingrarna. Då var det bara att klicka ut smeten över äpplena och grädda i 175° i ungefär 25 minuter. Servera med vispad grädde och njut.