söndag 28 augusti 2011

Frisering


Det verkar bli en trädgårdsblogg det här (men när vintern kommer kanske det övergår till en inredningsblogg istället).

På två sidor av våran tomt har vi häckar. Den som vetter mot gatan, den till höger, är rönn och ser rätt okej ut. Jag har rensat ut lite vinbär och mycket brännässlor ur den tidigare i veckan, och när vi klippte topparna på den idag blev den ganska städad och fin. Den ska successivt få bli lite högre bara.

Men häcken mot grannarna, till vänster, är ett kapitel för sig. Den verkar bestå av ungefär lika delar rönn, hägg och vinbär i en enda röra, och är vildvuxen, ojämn och minst två meter bred. Idag fick den en likadan frisering som rönnhäcken, men jag funderar en del på vad vi ska göra med den i framtiden. Jag tror att den ska få fortsätta vara en blandhäck utan ordning, men den är onekligen svårhanterlig som den är nu. Istället för att försöka tämja den smal och rak kanske vi skulle ta vara på ojämnheterna? Låta den bölja ut och in och klippa varje buske för sig, tänk mjuk liten skog, och bara rensa bort de småpinnar och rotskott som hamnar alldeles fel. Jag tror inte jag har sett nån sån häck förut, så det skulle vara roligt att försöka göra en. Skarpa linjer, raka kanter och homogenitet finns det ju tillräckligt av i världen ändå.