onsdag 3 oktober 2012

Små maskor

Jag har ju glömt att jag kan visa mina senaste virkprojekt nu när jag inte är hemlig längre. Filt och mössa blev klara redan under sommaren, men koftan är alldeles nygjord.


Filten är gjord av virkade mormorsrutor i ullgarn. Sen kom den spännande biten som jag aldrig gjort förut - filten skulle fodras med mjukt tyg och vadd inuti. Jag hade tänkt använda flanell men det var hopplöst att få tag i bra färger. Det jag hittade var trikå och det fick ju lov att funka fast det är skitsvårt att sy i när det vill töja och dra sig. Det gick i alla fall hyfsat, filten fick en ganska bred kant runtom, dubbel vaddfyllning inuti och så sydde jag fast mormorsrutorna i tyget på maskin. Jag är imponerad av min fina symaskin som fixade det! Det är absolut ingen perfekt filt, tyget pöser och är för stort på vissa ställen och så är det nåt veck på baksidan och allt ser lite snett och vint ut. Men den håller ihop och ser ut nästan precis som jag tänkt mig och det duger alldeles tillräckligt för mig (och för en bebis - jag tror inte de är så kräsna med det estetiska?).


Mössan är virkad i babyull med det här mönstret som lös grund, och nån storlek större än allra minsta. Den blir perfekt framåt våren när vi börjar vara ute mer hoppas jag.



Koftan är en hexagon baby cardigan i bomullsgarn i glada färger. Mitt garn var inte riktigt samma tjocklek som i mönstret och så gjorde jag varv med fasta maskor i brunt som inte fanns med, så storleken har jag inte så stor koll på. Tre - sex månader kanske? Det visar sig ju med tiden och har hur som helst ingen betydelse i det här skedet. Knapparna köpte jag på Ohlssons Tyger.

Nu håller jag på med en bolero åt mig själv, men sen ligger flera nystan turkos bomull och väntar på att bli något fint till en liten en. Det är så himla roligt! Och svårt att inte köpa upp hela garnaffären när man går dit.