fredag 9 mars 2012

Romrussinpraliner

Jag har varit sugen på att göra nåt annat med rommen som står här hemma än att bara dricka den, och för nån vecka sen kom jag på en bra idé - rom, russin och nougat.


Hacka nån deciliter russin och lägg i blöt i mörk, god, smakrik rom så att det täcker. Låt stå några timmar och rör om nån gång under tiden.


Häll av överbliven vätska från russinen. Smält en kaka ekologisk mörk nougat från Coop (den bästa! Och den enda nougat jag hittat som har en helt okej innehållsförteckning om man går med på lite socker nån gång ibland.) tillsammans med ett par rutor mörk choklad.

Blanda ner russinen när allt smält, häll upp på smörgåspapper, bred ut till en kaka i önskad tjocklek och låt stelna i kylen.


Skär sen i fyrkanter eller bryt i bitar. Smält mörk choklad, doppa nougatbitarna snabbt i chokladen och vänd runt med två skedar så att det blir choklad på hela ytan men utan att nougaten hinner börja smälta. Lägg upp på smörgåspapper och stelna i kyl igen.

Jag hade inte tillräckligt med choklad hemma, ve och fasa, så det räckte inte till att doppa alla bitar (och snygga ides jag inte göra dem heller), men jag lovar att det var lika gott med romrussinnougat utan chokladöverdrag. Lagom tydlig romsmak som inte tar över, mjuka russin och krämig nougat som smälter i munnen. Mums!