måndag 19 mars 2012

Rislyktor

Kvistar, pinnar och trä är stora inspirationer just nu (alltid, i och för sig). De här ljuslyktorna blev ett bra exempel på hur man gör nånting av i princip ingenting.


Jag köpte tre enkla ljuskoppar, 3 för 20 kronor på Dollarstore.


Sen är allt som behövs hobbylim (som blir genomskinligt när det torkar), nån form av fint band eller snöre och massor av små björkkvistar från skogen. Jag klippte kvistarna med sekatör i bitar ungefär en centimeter längre än höjden på ljuskopparna (det här är bara början, det gick åt flera lika stora högar till innan jag var färdig).


Limma upptill och nertill på en liggande ljuskopp och sätt dit kvistar så jämnt och snyggt det går. Låt torka liggande innan det är dags att vända ett kvarts varv och limma nästa sida.


Mycket limmande och väntande blir det.


Efter att jag kommit hela varvet runt gjorde jag samma sak ett varv till för att få det riktigt tätt med kvistar, men det är förstås en smaksak.


Jag knöt tredubbelt jutesnöre runt mitten av lyktorna, gjorde rosetter och limmade bakom och inuti för att hålla dem på plats.



På hallbyrån fick de bo. De sprider ett väldigt mjukt och mysigt ljus, och skuggorna blev ju jätteläckra.

De verkar inte bli varma så här, men den som tänkt lämna lyktorna obevakade eller ställa dem på en dragig plats kanske vill klippa ner kvistarna så att de är precis i jämnhöjd med glaskanten.