måndag 28 november 2011

Julsmaker


Mulled wine var urgott. Mer som ett kryddigt vin och mindre som sötsliskig saft (som glögg oftast smakar enligt mig). Jag använde det här receptet, fast jag drog ner sötningen till en deciliter rårörsocker och bytte ut muskoten mot två kardemummakapslar.

Till vinet (eller glöggen eller vad jag nu ska kalla det - "det mullade vinet" låter ju inte särskilt gott) hittade jag en helt okej stand in för pepparkaka med ädelost. Riskaka med ett tunt lager fikonmarmelad, lite mald kanel ovanpå och så några goda bitar blåmögel på toppen. Riskakor är väl i och för sig inte det mest spännande underlaget, men när man inte tål gluten, inte vill äta spannmål eller tillsatser överhuvudtaget och är för lat för att baka eget brödsubstitut så funkar det väldigt bra. Eftersom det är så neutralt i smaken så får alla goda pålägg stå i centrum ostörda, och en skiva har såpass stor yta att det ryms mycket gott på den.

Julstämningen kryper i alla fall lite närmare nu.