söndag 27 november 2011

Första advent


Nu har nötskålen åkt fram, tillsammans med adventsstakar, julstjärna, kransar och lite annat smått och gott. Jag tar inte julpyntandet så allvarligt - hellre några få verkligt fina saker än drivor med plastig kitsch - och i år har frånvaron av snö och vinterväder gjort att jag inte fått någon julstämning alls. Men lite mysigt är det ju när man ser alla stjärnor och ljusstakar som tänds i fönstren, och så tänker jag att en mugg hemgjort mulled wine ikväll ska hjälpa mig på traven.

Motionstävlingen på jobbet tar slut på onsdag. Jag har maxat med 120 poäng per dag i flera veckor, men i fredags fick det bli sista dagen och jag har återgått till att träna som vanligt. Min kropp skriker efter återhämtning och min placering kommer förbli densamma nu, oavsett om jag registrerar flera hundra poäng till eller inga alls. Så vad är då poängen med att slita ännu mer, när det varken gagnar hälsan eller tävlingen? Nu vill jag komma ut ur min fokuserade jobb- och träningsbubbla och satsa mer på nöjen istället. Laga julmat, pyssla och kanske rentav vara lite social (!). Att kunna släppa hyperfokusering är också en konst.