onsdag 28 november 2012

Julväntan

"Alla" verkar ha en egen julkalender i år, främst företag som lottar ut en vara per dag, har halva priset på en vara per dag, lockar med giveaways vid beställning osv., men även privatpersoner som snickrar ihop sina egna prestationspressare, träningsutmaningar eller små prylmeckan. En egen julkalender är ju en jättebra idé i botten så det hakar jag på! Men jag vill ha min helt fri från stress, krav och köphets, så jag har byggt en egen utifrån saker som får mig att må bra, små guldkantsögonblick i vardagen och sånt som är lustfyllt men som ofta får stryka på foten för att det ju alltid finns så mycket annat som bättre behöver göras.


Tjugofyra grejer jag ska göra eller uppleva, men jag får välja fritt vad jag ska göra vilken dag helt efter vad jag tycker låter roligast just den dagen. Det kan ju variera radikalt beroende på ork, humör, sömnläge, mående, övrig planering osv.

Några saker är utöver det vanliga, som att prova en ny restaurang och göra ett pepparkakshus, medan annat är enkla grejer som att läsa ett magasin, ta ett varmt bad och att äntligen börja se Fanny och Alexander från början (jag försökte en gång under en jul med huset fyllt av fika- och umgängesmaniska släktingar, men jag gav upp efter nån halvtimme av ständiga koncentrationsavbrott). Och så finns det en som jag inte vet om jag kommer kunna göra, men som skulle vara väldigt roligt för det var många år sen sist; att bygga en snölykta. Är inte vädergudarna snälla med mig får jag klura ut något annat att ha i reserv.

På lördag kör vi!