tisdag 9 juli 2013

Farbror Blå


Den här gubben (eller tanten om man så vill, hen ser väl ganska androgyn ut?) gjorde jag till Arves tremänning Tora när de träffades härom veckan. Han fick namnet farbror Blå och blev snabbt populär att dra i och gnaga på.


Arve har ett babygym som han fått av sin farmor där det hänger figurer ungefär som den här, fast inte virkade förstås, med runda kroppar och långa smala armar och ben som är lätta att grabba tag i, så jag inspirerades av det. Kroppen och hatten är virkade i ett stycke. Sen har jag virkat armar och ben och sytt fast, broderat ansiktet (sjukt svårt att få det snyggt, hen ser lite för ledsen eller bekymrad ut tycker jag) och virkat halsduken och virkat fast den i kroppen på sista varvet. Kroppen fylldes med vadd innan jag virkade klart det sista på hatten och gjorde upphängningsöglan. Allt är gjort i Muskat med virknål nr 4.