onsdag 13 mars 2013

Vägen tillbaka

Sista bilden på gravidmagen från 17 januari. Jag tror att den hann växa en hel del mer på slutet.

Jag är så glad att jag kunde fortsätta träna genom hela graviditeten, det gör det hela så mycket enklare nu när det är dags att arbeta sig tillbaka till formen från förra våren och sommaren. Jag har tappat en del styrka förstås, särskilt i ryggen då det ganska tidigt blev omöjligt att göra pullups när magen gjorde att bålstabiliteten försvann (jag var inte medveten om hur mycket av en coreövning pullups faktiskt är), och säkert kondition också men det är lite för tidigt att testa ännu. För en gångs skull har jag tänkt vara klok och vänta med tunga lyft, löpning osv. tills efter jag fått klartecken på efterkontrollen, för att inte riskera att skada bäckenbotten eller fördröja läkningen på nåt sätt. Ironiskt nog har jag också känt av foglossning i blygdbenet mer nu efter förlossningen än jag nånsin gjorde under graviditeten. Så nu satsar jag stenhårt på rehabträning.

Fem dagar efter förlossningen.

Knipövningar gör jag massor av varje dag och ofta i kombination med höftlyft. För bålen gör jag de här magövningarna så ofta jag bara pallar, helst varje dag men i verkligheten blir det mer typ fyra gånger i veckan. Det är fasen inte roligt att ligga på golvet och kräla och räkna reps, men det är det värt när jag tänker på vad det leder till: att kunna springa i solig sommarskog och kunna jobba mot riktigt tunga vikter på skivstången. Ett par dagar i veckan blir det också mer vanligt styrkeinriktade pass med övningar som hip thrusts, jägarvila, upphöjda armhävningar, plankor i olika former, assisterade pullups, biceps- och hammarcurls och hantel- och axelpressar med små 7,5 kilos hantlar och så lite försiktig skivstång med lätta vikter på rena överkroppsövningar som militärpress och bänkpress bara för att påminna nervtrådarna om rörelsemönstren. Jeeesus vad det är trist att inte få ta i! Men som sagt, så länge syftet är gott så står jag ut.

Tolv dagar.

I övrigt promenerar jag så gott som varje dag antingen utomhus eller barfota på löpbandet (bra fotträning) eller både och, ibland blir det stavgång och ibland kör jag en stund på crosstrainern, fast ärligt talat skulle både jag och Arve behöva hörselskydd när jag använder den. Det får bli mer konditionsinriktad träning när jag får återuppta lite försiktig jogging och framför allt: när det går att plocka fram cykeln! Aldrig har jag förut längtat så mycket efter min cykel under en vintersäsong; varenda dag sen jag ställde in den i garaget sista gången i höstas. Men nu går vi mot ljusare och varmare tider, Arve kommer att börja äta mer sällan (svårt att se ljuset i tunneln just nu, men jag vet ju att det måste finnas där) och jag kommer att bli helt återhämtad. Framtidspepp!

Dagsformen. (Att jag aldrig kommer ihåg att torka av vår ruskigt smutsiga hallspegel... )