tisdag 5 februari 2013

Barnfix

Nu till något roligare! Vi behöver flytta en del grejer innan vår lilla guldklimp är här, omprioritera här hemma, och i torsdags gjorde jag en räd på Storheden som tog mig lite närmare målet.


Inne på toan i entréplan har jag haft den här hyllan fylld med smink, nagellack, hårspännen och -snoddar, parfym och annat skönhetsrelaterat som jag använder väldigt sällan nuförtiden, men nu kommer det bli skötplats där inne i duschutrymmet (väldigt praktiskt med både dusch och toa på armslängds avstånd) så hyllan behövs till blöjor och tvättlappar istället. Jag har för tillfället lagt ner min elementskyddsidé till toan på överplan, så nu köpte jag tre minibyråer dit upp (Rusta) som har fått överta alla mina småpryttlar.

Nyuppskruvat.

Med alla grejer uppflyttade.


Fint! Nu kan jag nog till slut anse toan där uppe som ganska färdig och från att fortfarande ha känts lite kal blev den plötsligt väldigt ombonad.

I garderoberna i hallen på överplan har vi samlat dukar, sängkläder, täcken, filtar, gardiner, handdukar osv. När jag började skaffa små kläder, sängkläder, filtar och annat till den lilla så hamnade de också i hallgarderoberna, men jag insåg snabbt att det omöjligt skulle få plats. Alltså behövdes en stor bra förvaring till barnrummet, och jag hittade den här fina byrån på Jysk (det enda som inte är massivt trä är masoniten i lådbottnarna och den heltäckande baksidan, jag blev lite häpen).


Sakta men säkert förvandlas husets överblivna skrotrum till ett rum till en ny liten människa. När jag skriver barnrum menar jag självklart inte att vi tänkt låta vårt barn sova ensam i eget rum, här är det samsovning som gäller, men så småningom kommer ju h*n vilja ha ett eget krypin. Och tills dess känns det väldigt skönt att ha någonstans att samla alla barnkläder och leksaker (inte för att jag inbillar mig annat än att de kommer vara utströdda över hela huset ändå, men vetskapen att det går att städa undan emellanåt gör stor skillnad). Här ska jag lägga in en stor lekmatta på golvet och redan nu har vi en säng stående här med höj- och sänkbar huvud- och fotända - den tänker jag blir perfekt att kunna ställa in och lägga sig i att amma långa, slöa stunder.

Fortfarande är massor kvar att fixa innan vi blir en liten familj, men nu börjar det mest akuta vara avklarat så det känns som att om det skulle vara nån som har väldigt bråttom ut nu när som helst så kommer det ordna sig ändå. Det är en väldigt skön känsla.