tisdag 31 juli 2012

Stugliv del 1

Det blev en tur till Brännäs i år till slut ändå. Ifjol var jag inte där en enda gång så jag har sagt att i år måste jag dit. Men semestern rann iväg och både det ena och det andra hindret dök upp, men så upptäckte vi att den allra sista helgen var fri från planer, så i fredags packade vi bilen och for, bara jag och Fredrik. Det var så himla mysigt och en ny upplevelse att vara där utan minst en handfull släktingar runt sig. (Brännäs är ett gammalt hemman mellan Jokkmokk och Kvikkjokk som min morfar köpte en gång för länge sen, och som nu ägs av barn och barnbarn tillsammans. Ligger helt avskilt nere vid sjön, utan el och vatten.)

Så här såg det ut när vi kom.

Vi tog en promenad till badstranden. Där hade någon hälsat på.

Växtkraft.

Vem var här först?

Gammstugan. Den används som sovstuga och ibland mer, då den enda vedspisen finns här.

Stallet till vänster och häbbret till höger. Stallet är nyrenoverat och perfekt att sova i, och det är i häbbret vi lever om dagarna. Här finns öppen spis och ett litet gasolkök, köksutrustning och matbord. Utanför dörren ställer vi hinkar med dricksvatten som vi hämtar i en kallkälla några hundra meter bort.

På kvällen blev ljuset fantastiskt.



Fivefingers är oslagbara att hoppa fram på stenstrand med.

Och så blev det dags att sova. Utsikt från stallet.